mandag den 28. juli 2008

Cykel kører MC`er ned på Lillebæltsbroen

Dagbogs`notat......Den 23.07.08 cirka klokken 18 sker uheldet med min mands Intruder 1400. Og ca. klokken 19 ringer min mand til mig og siger han ligger på Middelfart sygehus.

Cykel vælter mc´er ned på lillebæltsbroen.


Billeder af uheldet kan ses på http://www.112-fredericia.dk/ec744/ec744.htm under datoen 23.07. Og det ser voldsomt ud med 2 ambulancer, 1 politibil, lægeassistance Falk & redning mv og hele lillebæltsbroen er kø-dannelse. Cyklisten blev kørt til Kolding Sygehus.

Her er en avis-annonce på uheldet:

Cykel-uheld på den gamle Lillebæltsbro
24. jul. 2008 15.53 Middelfart

Et møde mellem to cyklister på den gamle Lillebæltsbro endte med et trafikuheld onsdag. De to cyklister kørte sammen, da de skulle passere hinanden. Resultatet af det sammenstød var ganske uheldigt, for den ene cyklist røg ud på vejen - og blev påkørt af en motorcykel. Cyklisten blev efter uheldet kørt til sygehuset og behandlet for flere brud.

Det oplyser vagthavende ved Fyns Politi.
Skrevet af: Andreas Munk.

Min mand kommer kørende på lillebæltsbroen på biken med omkring 60 km. i timen. Bliver slået bevistløs da biken vælter. Da han begynder at komme til sig selv er han omgivet af redningsfolk og lægeassistance. Så han har altså ikke hørt udrykningskøretøjerne under bevistløsheden. Han får spurgt hvad der er sket og får fortalt om cykelsammenstødet, hvoraf en af cyklerne med cyklisten på fræser ud fra cykelstien på lillebæltsbroen helt ud på vejbanen og bliver ramt af min mand på hans elskede motorcykel.

Min mand erindrer stadig ikke noget om uheldet og han kommer sandsynligvis heller ikke til det. Han taler indimellem om det ufattelige i at en cyklist kan køre fra cykelstien mellem de store jernbjælker, ned af den høje fortovskant, direkte ud på kørebanen i det split sekund han sandsynligvis kommer på motorcyklen, hvorved sammenstødet bliver uundgåeligt.

Jeg forstår det heller ikke. Men jeg har set min mands styrthjelm. Hele viseret er totalt ridset og han kommer aldrig til at se ud af viseret igen på grund af ridserne. Motorcykeljakkens højre albuebeskytter har nok reddet min mand fra en knust albue, idet jakkens albue er flosset i stykker så man kan se albuebeskytteren.

Bukserne har nok reddet min mand fra et knust knæ, idet knæbeskytteren på højre knæ er revet i stykker 3 steder så man kan se knæbeskytteren. Under buksens højre knæ er buksebenet flænget flere steder, hvoraf en bukseflænge er revet ca 25 cm. Han havde heldigvis kørehandsker på.

Min mand har plastre, store og små, masser af steder. Ved albue, ved knæ, på knoer, på arme. Han har helt sikker trykket nogle ribben, idet han ikke kan bevæge højre side af kroppen uden store smerteudbrud og han sidder op og sover. Han er mørbanket i hele hans legeme fra isse til tå. Og har et blåt højre øje. Og så alt det løse medsmå rifter rundt omkring på legemet.

Vi har selvfølge ondt af cyklisten, da vi kan se i avis udklippet at han fik flere brud. Men han havde jo nok cykelrytter beklædning på og det yder jo ikke samme beskyttelse som min mands motorcykel-beklædning. Og cykelrytterens cykel er jo nærmest kvast som jeg kan se fra ulykkesbillederne på http://www.112-fredericia.dk/ec744/ec744.htm.

Jeg gad vist hvor stærkt cykelrytteren kørte i kilometer i timen, når uheldet kunne gå så galt at det skulle involvere min mand helt ude på vejbanen. Jeg ser tit cykelryttere, de er jo alle steder efterhånden og de kører til. Nogle gange 50 -60 kilometer i timen på cykelstier, hvor der er børn og gamle damer, handicapcykler og motoriserede handicap-knallerter på tre og fire hjul.

For et par år siden slap jeg heldig ud af et næsten cykelsammenstød med en sådan fræsende cykelrytter på en cykelsti. Jeg kommer fredelig cyklende og skal svinge til højre (er af den gamle skole hvor det er indlært), derfor rækker jeg armen mod højre og kigger mig tilbage. Ingen biler og ingen cykler og jeg begynder ad dreje mod højre og vil cykle over vejen. Så lyder der den lyd hvor en cykel bremser hvinende op bag mig og jeg kigger bagud. En cykelrytter kommer imod mig i fuld fart mens han bremser så hård at hans baghjul kører sidelæns og han nærmer sig mig så hastigt at jeg begynder at stoppe min cykel. Han får stoppet sin cykelrytter-cykel 30-40 centimeter fra min cykel. Vi talte kort sammen, han havde ikke set mig??????

I morgen den 25. skal jeg have skiftet alle min mands plastre og have renset dem og give ham nye plastre på, hvor det er nødvendigt. Han bløder og væsker stadig, kan jeg se på sygehusplastrene, idet en del af dem er gennemvædede. Lige nu kan jeg se at han sover rigtig godt for en gangs skyld med hans mørbankede smertefulde krop. Men jeg havde også skaffet et par morfinpiller til de næste par nætter, så han kunne få lidt nattero uden at føle smerte.

Jeg er taknemmelig for at min mand slap så billigt omkring uheldet, selv om han var slået bevistløs, og selv om han er smerteplaget og mørbanket og sover meget endnu. Det har jo også været et voldsomt chok for hans krop. det kunne have gået grueligt galt - men det gjorde det heldigvis ikke.

I dag har jeg ringet til vores forsikring.

I morgen skal jeg finde ud af hvor mortorcyklen skal repareres, den står hos det redningsfirma der hentede biken, jeg har fået adresse og telefonnummer af politiet.

Ingen kommentarer: