torsdag den 23. oktober 2008

10 magiske triks til at træne og dressere børn med!

ØHJ..MOR HAR GODBIDDER.JEG MÅ HELLERE VÆRE SØD. Husk altid at have øjenkontakt med barnet under forhandlingen.


Vi ser det tit i bybilledet, når vi er ude at handle. Grædende børn, børn der vil have slik, skrigende børn, børn der simpelthen vil det omvendte af hvad en (stresset) mor magter og har overskud og tid til, i en travl hverdag.

Så ser vi også hvordan moderen forsøger at presse på for at få børnene til at høre efter. Hun forsøger at lokke børnene med sig, står lidt og sludrer med børnene, trøster børnene hun begynder at skælde ud, trækker børnene med sig med magt, eller hun lader som om hun går fra børnene.Og meget andet.

De 10 magiske triks til træning, dressur og kommandoer til dine børn er:

1. Forhandel med dit barn og giv det mere end et valg.
Giv gerne 2 til 4 valgmuligheder. For eksempel; når vi kommer hjem får barnet et stykke brød med pålægschokolade. Du må sove ved mor i nat eller når vi har spist får vi slik. Det kan også være, at dit barn må se TV en halv time længere denne dag. Ligesom i hundetræning er der noget dit barn elsker at MÅ højere en alt andet.

2. Det er her hundetræning kommer ind i billedet.
Det er godt med noget afretning, træning, gentagelse og testning. Tænk tilbage på dengang med pottetræningen og sut - afvænningen. Nogle børn lærer hurtigt og andre tager længere tid om forløbet.

3. De valgmuligheder dit barn får er små godbidder, altså det du forhandler med barnet.
I den virkelige verden uden for hjemmet bruges dressur, kommandoer og træning jo også underbevidst og underforstået mellem og af mennesker og børn. I vuggestue, i børnehave, i skolen, på arbejdspladser, på plejehjem, mellem naboer, venner og familie. Vi skal jo helst være her allesammen, til glæde og gavn for hinanden. Vi masser os lidt frem, trækker os lidt tilbage, sonderer terrænnet, går hen i et hjørne og vurderer og så videre.

4. Hvad forskel er der på træning, dressur og kommandoer?
Dressur er oplæring af dyr (i det her tilfælde børn) og mekanisk indøvning. Som for eksempel skoleridning eller olympisk diciplin. Kommando er en kort befaling i øverste hierarki (af "bestemmeren eller moderen"), hvorefter lavere hierarki (dit barn) adlyder og udfører kommandoen. Træning er ved små gentagne øvelser, at lære og indøve barnet lektioner i hvad moderen vil eller magter at lære sit barn af god passende opførsel, pli, etik, diciplin orden og lydighed. Træningen udføres i så kort eller lang tid, indtil du og dit barn får en god følelse af, at det "faktisk" virker.

5. Gør det modsatte af hvad du ville gøre lige her og nu!
Hvis du vil slå barnet, så "pussenus" det og forhandel med barnet. Vil du skælde ud på barnet, så "smil" og forhandel med barnet i stedet for. Husk at forhandle med barnet og give det mere end et valg (SE PUNKT 1).

6. Du må kun gøre og tænke positive handlemåder mod dine børn!
Fortæl dine børn at det er dem du kan lide. Vis dem at det er dem du har brug for. Ros dem for deres måde at være på. Nyd dem for den personlighed de har og så videre.

7. Næsten alting tager kun 5 minutter.
Er du begyndt at se pointen nu? Tænk på hvad du vil have ud af den her situation. Og hvad dit barn får ud af situationen? Hvis du er lidt kløgtig , behøver det ikke at tage mere end maximum 5 minutter at forhandle dig tilrette med dit barn. Hvis det tager halve timer er der noget du skal snakke med dine veninder om, de fleste af dem kan nok se hvor det "halter" angående dit barn. Du skal få dine børn (og medmennesker) til at føle sig perfekt. Det betyder, at du skal få dem til at føle sig i situationer, hvor de føler sig værdsat af dig. Fordi du ikke er helt perfekt, er dit barn heller ikke helt perfekt, hun er ikke perfekt, han er ikke perfekt. Ingen folk er helt perfekte. Men vi vil alle gerne være og føle os perfekt og værdsatte.
--
8. Hvordan virker en sur mor?
Prøv følgende handlemuligheder af dig selv og simulere og efterligne en fin dame. Dernæst en sur mor og så en glad mor. Så en doven mor og en frisk mor. Og til sidst en kedelig mor og en kvik mor. (Hvem ville du helst have som mor)? Og hvilke sider af dig selv, tror du dit barn befinder sig bedst ved?

9. Hvordan virker en enthuiastisk mor?
Så prøver du lige at simulere og efterligne en enthuiastisk mor, så en mor der surmuler og en mor der er sjov. Og som det aller sidste en mor der er i godt humør og en mor der er humørforladt. Begynder du at forstå dit barns reaktionsmønster, når i faktisk er "dødtrælse" begge to eller det kunne være "dødskægt" for jer begge to.

10. Er dit barn grædende, træt, sliksyg, skrigende eller bare omvendt lige her og nu.
Det er meget vigtigt at vide præcis i hvilken tilstand dit barn befinder sig. Tænk på at du kan gøre barnet vågen - men stadig sliksyg, leende og bare dejlig, bare på et split sekund, kun med dit tonefald og din måde at takle situationen på.

I din forhandlingssituation med barnet, kan du godt glemme alt omkring: "Jeg vil have du gør.........". Prøv med "hvad synes du vi skal finde ud af;
  • Kunne vi ikke gøre.......? eller

  • Vi kunne prøve med........? eller

  • Skal vi sammen gøre både ...... og .....?

Så lyt til dit barn og lad det vælge punktet og træn barnet i, at det selv har valgt og fasthold barnet i dets selvvalg. Som tiden går giver det en guddommelig ro over gemytlighederne. Husk altid at have øjenkontakt med barnet under forhandlingen. Og husk at det er dig der vælger valgene.

Derfor, hvis der er nogen børn eller personer, der ikke har indlært eller forstået forskellige adfærdsnormer helt til bunds, tillægges vi en slags øgenavn. Det kan være; for naiv, gak i låget, barsk tøs, rar gut, Clinton smil, tosset, nørd, luddoven, perfektionist, sløset, elitemedarbejder, for blødnakket, for melodramatisk, gå ind i folk med træsko på, han kunne have blevet en god politiker. Det virker i bybilledet, som om nogle få mødre har stoppet indlæringen af barnet ved pottetræningen og sutte - afvænningen. Det er da træls for mor og barn og omgivelserne. Men på længere sigt mest synd for barnets psyke.

Ingen kommentarer: