mandag den 27. oktober 2008

Alle kan synge!!!


Kunne jeg for eksempel melde mig til et kor som Laura fra X-fator og blive optaget, og for eksempel få en birolle-sang, hvor jeg skulle sige (ikke synge) UHMMMM UHMMMM.








Det er blevet en del moderne at alle mennesker kan synge. Og vi skal gøre det i hverdagen. Den synge-mani dukker op i medier ”her og der” og rundt omkring, i blade, på blogs, aviser og mange andre steder.

Da jeg var ung og gik i omtrent 4 eller 5 klasse, meldte jeg mig til at synge, enten var det til skolekor eller kirkekor. Og jeg faldt totalt igennem. Egentlig har jeg altid elsket at synge og gjorde det også i barndommen. Men kun til jeg faldt igennem og ikke blev udvalgt til dette kor-haløj.

Lige siden har min mund været lukket med en lynlås, når det gælder om at synge offentligt.

Men tro ikke de fik mig ned med ”nakken”. Jeg synger stadigvæk og har gjort det i alle de år ofte, men ikke tit. Og jeg synger kun når jeg er alene. Jeg har rimelig stor glæde af dette synge eller nynneri, især når jeg er igang med glade daglige forpligtigelser.

Så er det mine spørgsmål går på :



  • Kan alle virkelig synge – det kan de vel?

  • Når alle skulle kunne synge – gælder det så falsk eller rent, eller er det ligegyldigt?

  • Kunne jeg for eksempel melde mig til et kor som Laura fra X-fator og blive optaget, og for eksempel få en birolle-sang, hvor jeg skulle sige (ikke synge) UHMMMM UHMMMM. Ville det være realistisk?

  • Måske ville det være realistik- idet jeg så ville være med i gruppe-sammenhæng. Det er jeg jo ikke, når jeg kunne komme i Guiness Rekordborg for at synge falsk! Jeg kunne jo risikere at blive ensom, når jeg synger falsk for mig selv, og det ville jo ikke være så godt – Vel? Det ville jo være synd for mig, idet der er ensomme mennesker nok tilstede i verden.

  • Hvis der skulle være en derude, der tror, at der er gået en tabt Sanne Salomonsen i mig, og det skulle være så aktuelt, at alle kan synge eller lære at synge, må de gerne eksperimentere med mig, jeg melder mig frivilligt. Idet, at hvis de kan få 1/10 Sanne Salomonsen ud af mig, er de dygtigere end i ”er du klogere en en 10-årig”.

  • Jeg synes, at jeg har det rart alligevel, med min lynlås-metode-sang på nuværende tidspunkt. Min hund lytter meget intens til mig, når jeg ”toner ud” for den, med min utrolig falske sang-stemme. Den elsker alt ved min stemme, uanset om det er i tale eller sang eller nynnen eller UHMMMM. Så jeg fortsætter med at synge falske serenader for hunden, den både lytter og kigger på mig med oprigtig interesse.....

  • Men jeg kunne dybbest set, inde i min sjæl, alligevel godt tænke mig, at finde ud af om mine falske toner kan tillæres at blive klokkeklare rene.

Alt er jo muligt i disse moderne tider.


Ingen kommentarer: